fredag 8. oktober 2010

Nytt på Humanist.no: Amatørenes inntogsmarsj

Mens verden er opptatt med en velfortjent Nobel-pris, har jeg brukt morgenen på å legge ut Bjørn Stærks artikkel "Amatørenes inntogsmarsj" fra det ferske Humanist nr. 3. Temaet er nettkultur. For å sitere ingressen:

Vi er blitt forledet til å tro at alt som er teknologisk mulig er uunngåelig. Men vi må selv ta ansvar for hvordan nettet og nettkulturen skal utvikle seg. Vi må akseptere at teknologien vil fortsette å endre samfunnet på grunnleggende måter, ved å fjerne forutsetninger og begrensninger vi tidligere tok for gitt. Kunsten er å kombinere dette med å være bevisst på hva endringene gjør med oss. Ta ansvar. Tenk selv.

Diskuter den gjerne så fillene fyker her. 

3 kommentarer:

Konrad sa...

Som alltid treffende fra unge Stærk.

Som akademiker er jeg "forpliktet til sannhet" (Weber tror jeg) og synes derfor særlig følgende fra Bjørn er uvanlig treffende:
"...hvor lett det er å slenge rundt seg med ufunderte, men velformulerte påstander og bygge opp et miljø av likesinnete som forsterker oss i troen på oss selv (....) Det er litt som å gå inn i et speilrom uten å være klar over at du bare ser refleksjoner av deg selv."

Jeg er derfor opptatt av skillet mellom meninger og fakta, mange synes å tro at disse kan gå om en annen, det kan de ikke. Wikipedia har nettopp som Stærk skriver definert som fakta det som kommer fra en "pålitelig kilde".

Thomas MG sa...

Svært fengslende artikkel. Den traff meg veldig siden den bl.a. tar opp det at den nye teknologien gjør mange tjenester gratis tilgjengelig på nett. Dermed må de yrkesgrupper som har hatt disse tjenestene som levebrød, finne på noe nytt, og som oversetter tilhører jeg en slik yrkesgruppe. Jeg kan nok foreløpig si at jeg leverer bedre produkter enn Google translate, men det er bare et spørsmål om tid før teknologien blir god nok til at det ikke lønner seg å ansette en organisk oversetter.

Kamelryttersken sa...

Tankevekkende

Amatør...
Vi er jo alle eksperter på oss selv. Og når vi overfører dette til verdensveven blir det lett litt krøll. For det som står på skjermen har en annen autoritet enn det vi sier/hører i RL.

Og da blir det lett at man forveksler meninger med fakta, som Konrad er inne på.

Selv en Rolls Royce kan forbedres, og siden Wikipedia fremdeles er på Mercedes/BMW/Lexus-stadiet, får vi tro at vi får se den kvaliteten Stærk etterlyser.