torsdag 1. november 2007

Engler nå igjen

VG har slått klørne i et intervju med Prinsessen på Bålet (PpB), også kjent som Märtha Louise, som kommer på trykk i november-utgaven av bladet Henne.

PpB er som kjent lite begeistret for pressens omtale av hennes skole-virksomhet. Ikke minst har hun et horn i siden til Trygve Hegnar. Følgende kommentar er særskilt kostelig:

- Det er like fjernt at Trygve Hegnar skal uttale seg om det jeg holder på med, som det ville være hvis jeg uttalte meg om økonomi, som jeg ikke har noen bakgrunn for å si noe om. Da kunne jeg - for å sette det litt på spissen - si at «makroøkonomi finnes ikke», for dette skjønner jeg meg ikke på.

Her burde jeg skrive noe vittig, men sitatet synes umulig å overgå.

Grepet er forøvrig brukt med mer stil (om enn like tåpelig innhold) av André Bjerke, i en festlig novelle om en forsker som hevder at sex ikke finnes.

Men om grepet enn er tåpelig, er det ganske underholdende. Den Tvilsomme inviterer derfor til en liten konkurranse i kommentarfeltet, om hvilke andre ting som kan tenkes ikke å finnes. Jo dårligere argumenter, jo bedre!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nå må dere slutte å måbbe!

Anonym sa...

Hihi, då eg las det der på veg til jobb idag så tenkte eg med ein gong at no kom Arnfinn til å kose seg.

Og eg hadde rett.

"Märtha tykkjer Trygve Hegnar er fjern" - Uvurderleg!

Anonym sa...

Ha-ha! Har hun virkelig sagt det? Det er nesten for godt til å være sant. :-D Veldig bra at hun sidestiller sitt "fagfelt" med f.eks. økonomi. Jeg kan ikke matche dette. Det er umulig.

Det er vel først og fremst i dette grunnleggende grepet med likestilling av "fagfelt" det baller seg litt. Ser man bort fra dette, argumenterer hun jo fullstendig logisk.

Arnfinn Pettersen sa...

anonym: Det kan knapt kalles mobbing (eller måbbing) å påpeke at Märthas argumentasjon ikke er direkte imponerende.

Hun leverer et forslitt argument, basert på en tåpelig sammenligning av to ikke nettopp sammenlignbare fenomener. Og hun leverer det i et intervju med et av Norges største magasiner. (Som neppe stiller de helt kritiske spørsmålene tilbake, har jeg en mistanke om. Vi får se.)

Som alle som trer ut i media med sterke utsagn, må hun forvente kritiske kommentarer tilbake.

Jeg skal være enig i at min post ikke nettopp er en kritisk, intellektuell analyse. Men jeg lover å presentere noe slikt så snart prinsessen sier noe som fortjener det.

Anonym sa...

He He Arnfinn!
Du gikk på den altså? Måbbing...
Det var bare jeg som tulla litt.
Bård

Arnfinn Pettersen sa...

Ah, det var deg. Jeg hadde en mistanke om at det ikke var helt alvorlig ment, men det er da ingen grunn til ikke å bli høystemt og pompøs ... ?

Siri sa...

Prinsesse Martha Louise finnes ikke.

Fordi prinsesser og sånt er bare noe tull.