_____ Gretten, arrogant og elitistisk siden september 2007 _____
mandag 23. august 2010
Terry Pratchett om humanismens største utfordring
Pratchett: "I think I'm probably a bad humanist ... I think humanism is correct, but probably dull."
Og her berører en av vår tids morsomste menn et av humanismens store problemer. Den er når sant skal sies ganske ... kjedelig. Man aksepterer dens premisser og konklusjoner, men ikke nettopp med begeistring.
Utfordringen er da: Hvordan gjør man humanismen morsom, interessant, beleven, underholdende osv.? Kjør debatt.
13 kommentarer:
Anonym
sa...
Jeg samler på bøker og historier der man ler av sitt eget livssyn og har en stor dose selvironi.
I bokhylla har vi bøker som "rabbinerne ler" (av seg selv) samlinger med Hodja-historier, Edin Løvøs sine anektdoter der han mest av alt ler av kristennorge, og ikke minst sin egen rolle i den osv osv.
Men så langt har jeg bare funnet en eneste vits der en ateis ler av sitt eget livssyn. Og den klarer jeg ikke å huske engang.
Så mitt svar er i alle fall - få samlet de gode historiene der man ler av seg selv, enten det er eget livssyn eller historier med en stor grad av selvironi.
A Christian, a Jew, and an atheist are standing in line to be executed during the French Revolution.
The christian is first, and he lays down on the guillotine. Before the executioner pulls the lever he shouts, "My god will save me!". The lever is pulled, and the blade swooshes down, stopping just short of his neck. The executioner, believing a miracle of god has occurred, figures he can't kill this man, as so sets him free.
The Jew lays down on the guillotine. Like the christian, he shouts, "My god will save me!". The lever is pulled, the blade falls, and once again it stops just short of his neck. The executioner, again, believes god is on this man's side, and lets him go.
Finally, the atheist lays down on the guillotine. He examines the guillotine, finds a rock in the gears, and says to the executioner, "Well here's your problem..."
The moral? There's a time and a place for skepticism.
An atheist buys an ancient lamp at an auction, takes it home, and begins to polish it. Suddenly, a genie appears, and says, "I'll grant you three wishes, Master." The atheist says, "I wish I could believe in you." The genie snaps his fingers, and suddenly the atheist believes in him. The atheist says, "Wow. I wish all atheists would believe this." The genie snaps his fingers again, and suddenly atheists all over the world begin to believe in genies. "What about your third wish?" asks the genie. "Well," says the atheist, "I wish for a billion dollars." The genie snaps his fingers for a third time, but nothing happens. "What's wrong?" asks the atheist. The genie shrugs and says, "Just because you believe in me, doesn't necessarily mean that I really exist."
Jeg har jo lenge ment at det vi holdt på med da vi drev Kjettersk Kjeller var et svar på den utfordringen Pratchett snakker om. http://www.fritanke.no/REPORTASJE/2006/Sare_sakers_salong/
13 kommentarer:
Jeg samler på bøker og historier der man ler av sitt eget livssyn og har en stor dose selvironi.
I bokhylla har vi bøker som "rabbinerne ler" (av seg selv) samlinger med Hodja-historier, Edin Løvøs sine anektdoter der han mest av alt ler av kristennorge, og ikke minst sin egen rolle i den osv osv.
Men så langt har jeg bare funnet en eneste vits der en ateis ler av sitt eget livssyn. Og den klarer jeg ikke å huske engang.
Så mitt svar er i alle fall - få samlet de gode historiene der man ler av seg selv, enten det er eget livssyn eller historier med en stor grad av selvironi.
Nå, Beate, forutsetter du at humanister HAR selvironi.
Jeg forsøker å ikke være så fordomsfull her. ;-)Jeg er litt usikker på om livssyn uten sjølironi har ikke livets rett. Og jeg liker jo humanismen.
Mitt lille bidrag til humanistisk sjøironi.
http://www.human.no/templates/Page____347.aspx
Lagret! Takk Didrik.
(Det snek seg inn et ("ikke" for mye i forrige kommentar.)
Why did the atheist cross the road?
He thought there might be a sidewalk on the other side, but he wouldn’t believe it until he tested his hypothesis.
How many atheists does it take to change a light bulb?
Two. One to actually change the bulb, and the other to videotape the job so fundamentalists won’t claim that god did it.
A Christian, a Jew, and an atheist are standing in line to be executed during the French Revolution.
The christian is first, and he lays down on the guillotine. Before the executioner pulls the lever he shouts, "My god will save me!". The lever is pulled, and the blade swooshes down, stopping just short of his neck. The executioner, believing a miracle of god has occurred, figures he can't kill this man, as so sets him free.
The Jew lays down on the guillotine. Like the christian, he shouts, "My god will save me!". The lever is pulled, the blade falls, and once again it stops just short of his neck. The executioner, again, believes god is on this man's side, and lets him go.
Finally, the atheist lays down on the guillotine. He examines the guillotine, finds a rock in the gears, and says to the executioner, "Well here's your problem..."
The moral? There's a time and a place for skepticism.
An atheist buys an ancient lamp at an auction, takes it home, and begins to polish it. Suddenly, a genie appears, and says, "I'll grant you three wishes, Master." The atheist says, "I wish I could believe in you." The genie snaps his fingers, and suddenly the atheist believes in him. The atheist says, "Wow. I wish all atheists would believe this." The genie snaps his fingers again, and suddenly atheists all over the world begin to believe in genies. "What about your third wish?" asks the genie. "Well," says the atheist, "I wish for a billion dollars." The genie snaps his fingers for a third time, but nothing happens. "What's wrong?" asks the atheist. The genie shrugs and says, "Just because you believe in me, doesn't necessarily mean that I really exist."
Takk til Svein for vitsene. Men har vi kanskje noen vitser på vårt eget språk også?
Denne har stått på denne tvilsomme bloggen for et par år siden:
"Du bør passe deg for å provosere humanister for mye, hvis ikke kommer de og setter et brennende spørsmålstegn i hagen din!"
Ja, det var nettopp derfor jeg fremførte provokasjonen under pseudonym.
Svensken, muslimen, aborgineren og humanisten var ute og gikk tur.
Plutselig feis en gris i buskene.
Smorgashbord! sa svensken.
Haram! ropte muslimen
Kenguru? utrykte aborgineren.
Men humanisten, han tenkte at dette luktet så fælt at det bare var å gå videre.
(Finn fem feil i denne vitsen).
Jeg har jo lenge ment at det vi holdt på med da vi drev Kjettersk Kjeller var et svar på den utfordringen Pratchett snakker om.
http://www.fritanke.no/REPORTASJE/2006/Sare_sakers_salong/
Legg inn en kommentar