I aften braker det løst på Spasibar i Oslo (kantina på Kunstakademiet, som vi i min fjerne ungdom kjente som Kafé Nordraak):
I det ateistiske hjørnet finner vi professor Hessen, i det kristne hjørnet mannen på bildet, pastor Aarebrot.
Temaet er gudsopplevelser. Eller rettere sagt slike opplevelser som kristne tolker som gudsopplevelser. Hva er de egentlig for noe? Har ateister dem også? Hva tolker i så fall vi dem som? Og hvem har rett?
Dommer (eller kommentator) er Hans Stifoss-Hansen, religionspsykolog og forskningssjef ved Kirkeforskning. Han er med andre ord nesten helt sikkert helt objektiv.
Noen som kommer?
(Forøvrig: Stian liker ikke å bli kalt pastor Aarebrot, men hans foretrukne "legpredikant Aarebrot" klinger liksom ikke like bra. Bildet er forøvrig, eh, lånt fra Vårt land og tatt i forbindelse med lanseringen av Stians bok Bli hos meg.)
10 kommentarer:
Skulle gjerne ha vore der, men akk... eg må nok bli i Bergen og felle mine tårer på kræsja PC ;-P
Så mye intetsigende svada som Aarebrot, og særlig Stifoss-Hansen kom med, er det sjelden jeg hører. Sistnevnte snakket jo som en parodi på en absurd postmodernist. Det at dere arrangører eksplisitt la opp til "dannet dialog, saklig argumentasjon, gjensidig respekt og en lett tone", kvelte debatten og gjorde at hele seansen ble drepende kjedelig. Hvordan kunne man argumentere saklig mot det som de to kom med, når dette var fullstendig irrasjonelt? Da Lars Gule endelig gav dem noe motbør, var det på en måte for sent. Debattleder Søderlind utfordret dem jo ikke i det hele tatt!
Jeg håper at neste arrangement blir bedre, det skal ikke mye til. Hvis det skal skje, må dere ikke kastrere debatten på forhånd med å insistere på "gjensidig respekt og en lett tone".
Yngve Nordgård
Yngve: Jeg er i hovedsak enig med din vurdering. Vi trenger en strammere møteledelse. Og det ble sagt en del svada.
Men hovedproblemet (hvis man anser det som et problem) lå nok i selve sammensetningen av panel og tema. Men dette var første gang og vi ønsket å prøve ut denne formen. Og mange likte den godt.
Jeg skriver en sak om diskusjonen i løpet av dagen, der kommer jeg inn på en del av dette.
Arnfinn: Du har rett i at panelsammensetningen også var et problem. Jeg må ellers si at jeg setter stor pris på initiativet, og selve formen er også bra. Jeg tror dette kan ha potensial til å bli et viktig forum for debatt om forholdet mellom religion og samfunn.
Tja, jeg er, ikke overraskende, både enig og uenig.
Møteledelsen kunne godt ha vært strammere, jeg er med på det. Jeg mistenker at jeg ikke er den rette til å gjøre sånne ting, faktisk.
Men personlig hadde jeg stor glede av samtalen, og synes den viste ting jeg mener det er viktig å få frem. Som at menneskers "store" opplevelser ikke nødvendigvis har noe med religion å gjøre, og at ateister ikke har noe dårligere åndsliv enn andre. Siden dette er et viktig ankepunkt mot oss gudløse, synes jeg det er veldig viktig å få fram.
Skulle tydeligvis ha vært der og knekket noen postmodernister, men måtte heldigvis for dem prioritere familie og (viste det seg etterhvert) jobbfoiler.
Ellers stusser jeg nok noe hvis uttrykk som "åndsliv" skal handle om "religiøse (eller religionslignende) opplevelser" ev. inkludert bønnesvar.
Men det var sikkert et ordspill, siden det kom fra en som så avgjort kan kalles en åndsarbeider;-)
Bjørn Are: Jeg kan på stående (sittende) fot faktisk ikke komme på noe bedre ord for den delen av menneskelivet. "Oseanfølelsen" høres så maritimt ut,og "numinøst" er veldig sånn "nummin for en søt hundevalp!", eventuelt en skrivefeil av et ord som beskriver noe som har med mumintroll å gjøre (muminøst).
Hmm. Mer kaffe trengs.
Kosmoskos?
Kosmisk rus?
Spiritualitet?
Overveldifiseringshet?
Ekstatisk elektrisitet?
Eskatologisk emosjonalitet?
Preapokalyptisk antinihilitet?
Idetheletattikkelettåfinneetorddom.
Fine forslag, men jeg har nå bestemt meg for at jeg kommer til å bruke begrepet "muminøst". Ikke minst fordi jeg hadde en muminøs opplevelse i morges, da jeg drakk kaffe av Muminpappa-koppen min.
Spørsmålet er hva som da vil skje hvis jeg drikker av den med Hemulen på. Hmm. Teologi er vanskelig.
Bjørn Are: Du skulle så absolutt ha vært der.
Legg inn en kommentar