fredag 18. januar 2008

Hundre høydepunkter

Ettersom det nå er fredag og jeg er i det lettsindige hjørnet: Fundies Say The Darnest Things har en fabelaktig liste over hundre fundamentalt idiotiske utsagn fra kreasjonister og andre kristne fundamentalister. Den er vel verdt å bruke noen minutter på.

Jeg er veldig svak for denne: "If you mean that men have ever been animals you are 100 percent wrong. No evidence under the sun can prove that I was ever my pet cat."

Mens denne avdekker en naivitet som muligens handler mer om å være mor enn om å være fundamentalist: "I am a bit troubled. I believe my son has a girlfriend, because she left a dirty magazine with men in it under his bed. My son is only 16 and I really don't think he's ready to date yet."

Det er nesten så man synes synd på henne.

(Takk til Per CJ.)

9 kommentarer:

Bjørn Are sa...

Som nevnt tidligere om denne saken bør enkelte nesten beskyttes mot seg selv.

Litt vanskelig å forholde seg til denne listen dog, ettersom opptil flere av innleggene viser seg å være tatt ut av sin sammenheng (f.eks. Khomeini-sitat lagt i munnen på en kristen) eller laget av ateister som forkler seg som fundamentalister.

Ikke dermed sagt at det alltid er lett å se hvem som er parodien.

Unknown sa...

De fleste sitatene er genuine. Det vet enhver som har frekventert amerikanske kristne fora. Det renner på så mye tøv at man blir "fartsblind".

Bjørn Are sa...

For ordens skyld kan vel nevnes i forbifarten at jeg ikke tviler på det.

Utfordringen oppstår når det på en slik liste beviselig er ting som ikke er genuine. Det gjør det lett for kristne (om det skulle være noen slike skumle lesere av denne bloggen) å avfeie dem.

Og så kan det vel få en og annen til å stille et spørsmål eller to ved dømmekraften til de som har satt opp listen. Selv hadde jeg vel minimum venter at man hadde luket bort parodiene og misforståelsene for ikke å stille seg for lagelig til for hogg.

Når det er sagt, tror jeg at mellom 50 og 80 % er genuint. Og jeg har litt erfaring med å ta de åpenbare provikatørene.

Som jeg mistenker den angivelige damen som skal ha funnet dette bladet under sengen til sønnen for å være. Den type damer er ikke på internett og skriver slik IME. Men morsomt sitat, uansett.

Så tilbake til Led Zeppelin i Albert Hall i 1969, lettere dazed and confused.

Anonym sa...

Ooooh! Fantastisk!

Me loves it!

Og eg håper at alle unge homofile som er sønner av trangsynte fundamentalister har så enkle mødre å ha med å gjere.

Per CJ sa...

Jeg forstår det Bjørn Are skriver, men på den annen side tror jeg han villet eller uvillet legger for meget i det man kan kalle avsenderintensjonene til en slik liste. Det vil si, jeg tror ikke det er her ateisten eller ateistene bak en slik liste f.eks. ønsker å argumentere mot/tilbakevise/gå i dialog med/osv. Hvis de også gjør slikt, så gjør de nok det på andre måter.

Ellers er det jo da vanskelig å skille parodi fra meninger, noe som sikkert folkene bak listen har som en utfordring. Husker f.eks. at jeg lyttet på Ukeslutt under den første Irak-krigen, og da var det en parodi på Johan Galtung. Så kom nyhetene, med et intervju med Johan Galtung, og han sa akkurat de samme tingene. Var da parodien en god eller dårlig parodi? Det er noe å tygge på.

Bjørn Are sa...

Selvsagt er det høyst villet at jeg legger for meget i dette, for å si det på Kåre Willoch-manér.

På den annen side har jeg opplevd relativt ofte at provokatører trekker folk etter nesen i debattfora, ved hardnakket å gå inn for et eller annet absurd, som folk flest tror at kristne (fundamentalister eller ei) går inn for. Og så blir tatt for god fisk både av forskrekkede ateister og kristne.

Jeg har da stor glede av å ri arrogant inn på min høye hest og spørre hvilket kirkesamfunn, eller hvilken bok, personen har dette fra. Og påpeke at inntil jeg får vite det, bør alle betrakte personen som i beste fall en forkledningskunstner. Det stopper debatten i de aller fleste tilfeller.

Så har jeg da også lest The Blue Cross noen ganger.

Anonym sa...

Nå synes jeg nok at man har beveget seg ganske langt fra det jeg fremfor alt så som en mulighet til en halvtimes kneggende lesning, og ikke som en del av en gudløse mot troende-kamp, men jeg har selvsagt respekt for mer altoverskyggende engasjement, også. Tror imidlertid at jeg nå selv setter strek her.

Bjørn Are sa...

Den som kun..ahem, nuvel.

Siden dette ser ut til å gå mot en eller annen av de grøftene vi to av og til synes å nærme oss i slike sammenhenger, trekker jeg meg også skyndsomt unna.

Forhåpentligvis i god tid før jeg selv havner på listen.

Arnfinn Pettersen sa...

Jeg er enig med Bjørn Are i at alt neppe er genuint. Men jeg tror, som han, at det aller meste er det.

Av mine to sitater er katte-sitatet så idiotisk at det bare kan ha kommet når noen skriver fortere enn de tenker. Homo-mammaen er jeg mer tilbøyelig til å tro er en fake, men det er uansett uhyggelig morsomt.

Min tilnærming til listen er å se den som ren underholdning, hvor muligheten for at det er ekte setter en ekstra spiss. Hvis de beste skulle være juks, står vi overfor noen genuine komikere av fremste merke.

Homo-mammaen og mullahens ønsketenkning minnet meg forøvrig om den beste visstnok sanne ut av skapet-historien jeg har hørt:

Ung, nervøs mann: "Mamma, jeg tror jeg er homo."
Mamma: "Det tror jeg faen meg far din er også."