mandag 7. januar 2008

Tvilsomt nytt år

Og der var Den Tvilsomme utvilsomt på plass igjen, klar for et tvilsomt nytt år.

En av julens aller mest lattervekkende nyheter (bare slått av utpekingen av Benazir Butthos etterfølger), er at Vårt Land kjøper Ny tid. SV-land er r-r-r-r-r-rystet.

Sånn går det når dere selger ut til storkapitalen folkens. Dere dealer med Djevelen da vet dere ...

Fri tanke er også tilbake fra ribbeland og der er min udmerkede kollega Jens Brun-Pedersen bekymret over hva som skal skje med Ny tid, nå som redaktør Martine Aurdal ikke blir byttet ut med en kristning. Eh, Jens, det er Martine Aurdal vi snakker om. Damens som i sin tid illustrerte en artikkel i kvalitetstidsskriftet Fett med bilder av Janne Haaland Matlary fotomanipulert som demon. Det er vanskelig å skjønne hva som ikke skulle være en fremskritt.

(Skjønt damen som redigerte Dabladets ukemagasin, som jeg ikke er kar om å huske hva heter (både damen og bladet), ville antagelig ikke vært det ...)

Hva Jens angår, har han i julen fått Bjørn Are Davidsen på nakken for utsagnet "de kristne sto samlet mot innføringen av parlamentarismen på 1880-tallet". Det kan kanskje være god trim sånn på nyåret.

5 kommentarer:

Per CJ sa...

Pussig nok så jeg en rekke tilfeller av slikt som kunne legges ut som religionsforsvar (rett nok ikke kristent) i Ny Tid i 2007, så bladet var vel ikke så sekulært som Brun-Pedersen synes at det har vært.

Selv syntes jeg en svakhet med Ny Tid var at man ved lesning som regel visste så veldig godt hva skribenten ville mene om si eller så. Ikke det at det nødvendigvis var en annen mening enn min, men det gav et inntrykk av menighetsblad - så slik sett er oppkjøpet kanskje en naturlig utvikling...?

Arnfinn Pettersen sa...

Jeg kjenner meg veldig igjen i Per CJs opplevelse av Ny Tid, et blad det sjelden har vært vanskelig å gjette seg til hva mener. Og for min del har vi stort sett vært uenige.

En annen sak, til Jens' bekymring, er at i den grad Ny Tid under Aurdal har omtalt HEF, har det stort sett vært i usedvanlig sleivete og usympatiske vendinger.

Anonym sa...

Ny Tid har faktisk overrasket meg.

Som da de kjørte saken om hva som "egentlig" utløste opptøyene etter Muhammedkarikaturene. Ny Tid kunne nemlig, så vidt jeg husker, avsløre at en av de teite karikaturene inneholdt den muslimske trosbekjennelsen. Og jeg ble faktisk overrasket over at avisen mente at dette stilte affæren i et annet lys.

Unknown sa...

Ingen grunn til bekymring. Jeg leser heller Vårt Land enn Ny Tid uansett. En av de få utgavene jeg kjøpte av Ny Tid var den om Islam, og det var jo bare til å bli irritert av.

Anonym sa...

Ellers så hadde jeg litt moro av denne rettelsen i Ny Tid ifjor:

"Ny Tid retter

I kronikken "Kan kvinner lede i bønn?" av Gordana Malesevic i Ny Tid 16. mars, ble det under redigering lagt til en setning uten skribentens medhold: "Blant shia-ene står imidlertid for itjihad fortsatt sterkt, noe som gir muslimske feminister i Iran muligheten til å debattere og nytolke de religiøse skriftene i en mer progressiv retning". Det er ikke journalisten som har skrevet dette. Red."

(Side 35, Ny Tid 23. mars 2007)

Selv er jeg i grunnen mer vant til redaksjonelle rettinger à la "vi glemte et 'ikke' i setningen 'Høyre går inn for høyere skatter og avgifter'", men Ny Tid har tydeligvis hatt vaskere med høyt utviklede egenagendaer...