tirsdag 16. juni 2009

Den Tvilsomme har flyttet til Iran

Twittersfæren eksploderte i går - omtrent samtidig som Knut Olav Åmås konkluderte med at det i all hovedsak er en arena for å utlevere personlig informasjon som ikke angår offentligheten - med meldinger relatert til valget i Iran og opptøyene der. Twitter er blitt en viktig arena for protest for unge iranere. En arena iranske myndigheter gjerne vil stenge ned.

For å forvirre dem går det nå en kampanje der alle kvitrere oppfordres til å endre tidsinnstillingene sine til iransk tid (GTM +3.30) og bosted til Tehran. Dette for å forvirre den iranske sensuren, slik at de går seg vill i falske iranske identiteter. Hvis du har en Twitter-konto: Gjør det nå. Hvis du ikke har: Skaff deg en og sett den opp med disse innstillingene.

Det er en ordre!
_____

18 kommentarer:

FR sa...

Har dette noen som helst hensikt? Er positiv til alt som kan hjelpe opposisjonen.

Mad Mullah Hastur sa...

Tiltredes

og utførd.

Eg har òg skifta namn til Ahmadenijad ;-P

Arnfinn Pettersen sa...

Filip: Vanskelig å si, som med alle slike aksjoner. Men det kan vanskelig gjøre noen skade, er enkelt å utføre og KAN være til hjelp ved at etterretningen må kaste bort tid på falske iranere. Det holder for meg.

Mulle: Nice.

Kirsti Bergh sa...

Lurt, hvis det funker slik du sier. Noe man kan gjøre som ikke innebærer hensiktsløs spamming av epost.

Er ikke så aktiv med twitter som Den tvilsomme, men denne statusoppdateringen gjør jeg. :)

(Hvor skal vi flytte etterpå? Til Kina?)

Maria sa...

Gjort. Men er det nødvendig å skrive noe vettugt om Iran (for jeg har ikke noe vettugt å si), eller holder det at jeg fortsetter å kvitre på norsk om uvesentligheter?

Arnfinn Pettersen sa...

Maria: Jeg tror vi kan holde oss til våre sedvanlige utleveringer av personlig trivia. Hvis du da ikke frekventerer havefester i Oslo 2 eller 3.

andemann sa...

Fører ikke dette til at det blir vanskeligere for iranere å finne frem til hverandre også?

Andreas

Arnfinn Pettersen sa...

Andemann: Jeg har inntrykk av at det er underordnet akkurat nå. Problemet er ikke å finne hverandre, men å forsvinne helt.

Jeg har forøvrig fulgt Mulles eksempel og skiftet navn til Ahmadenijad Pettersen. Håper jeg klarer å lære meg å stave det.

Anonym sa...

Har fulgt din oppfordring (les: kommando) og gjort det samme. Har også vært like "frekk" som Underverset (og sikkert flere andre) og kopiert posten din inn i min egen blogg slik at jeg kan bringe oppfordringen videre uten å knø hjernecellene mine for mye i jakten på gode formuleringer. ;)

Hurra, det er jo litt kult å være med på. Håper bare det hjelper dem det er ment å hjelpe.

Humanistiske Sosialdemokrater sa...

Til og med jeg kom meg på Twitter nå med iransk bart.
krepperk

Arild Knutsen sa...

Takk for tipset! :) Verdt å prøve.

Liv-Marit sa...

Ja vel da, siden det er en ordre!

Virrvarr sa...

Filip:

Jeg tipper den iranske etterrettningstjenesten bruker automatiserte bot'er til å tråle twitter med. De jobber ikke manuelt her. Ved å bytte sted og tidssone, gjør vi søket deres etter iranere litt vanskeligere. Da må de lete etter innhold, ikke etter konto. Jeg tipper iranerne er nordmenn og dansker fremover, mens vi er iranere (c:

Anonym sa...

..ville ikke myndighetene bare beordre ISP'ene å blokkere twitter.com, da, om dette var tilfellet?

Arnfinn Pettersen sa...

Thor Rune: Meldinger kan uansett legges UT på Twitter via mobiltelefon, evt internasjonalt. Men det synes hvem som har lagt dem ut. Vanskeligere å finne frem til dem og finne ut hvem de er hvis de "bor" i Oslo og man må lete seg gjennom oss nyiranere.

Arnfinn Pettersen sa...

Hvorfor har jeg begynt å skrive kommentarer i Twitter-språk tro?

Mamod Hamze sa...

TAKK! Iran trenger deres støtte i dag. Folk kjemper for demokrati og frihet.30 år med kvinne,arbeidere og studenter undertrykkelse er nok. Takk for hjelpen!

Tine B. sa...

Allerede gjort! Man må jo gjøre det lille man kan for å hjelpe til her man sitter i trygge Norge.