fredag 4. september 2009

Bursdagsønsker og bloglisterevidering

Dette er min siste arbeidsdag før jeg tar skrittet over i 40-åra. Endelig skal jeg slutte å være den eldste av de unge og heller bli den yngste av de gamle. Det ser jeg frem til. Men i den sammenheng ønsker jeg meg en bursdagsgave: Jeg vil gjerne oppgradere denne bloggen litt. Og jeg trenger litt hjelp.

Det er to ting jeg ønsker meg og som jeg tror er mulig å få til med en Blogspot-blog, men som jeg ikke aner hvordan man gjør. Det første er en sånn funksjon som Wordpress har, der man legger ut bare litt av innlegget på forsiden og må gå til posten for å lese hele saken. Hos Wordpress gjør man det med et enkelt klikk; jeg har sett det på Blogspot-blogger, men vet noen hvordan man får det til?

Det andre er en ekstra spalte. Er det mulig å legge til en spalte til i høyremargen, tilsvarende bred som den som er der allerede? Dette er jeg mer skeptisk til, men vil lufte muligheten. Er det noen som vet?

Jeg kunne selvsagt byttet format til Wordpress, men Blogspot har en ting som gjør det verdt å bli: Blogliste-funksjonen. Og i mangel av noe fornuftig å si, har jeg oppgradert Bloglisten min. Blogger jeg sjelden eller aldri faktisk leste er kastet ut, i stedet har jeg lagt inn en bunke venner (Dodofruen, Lady Mju, Elektroniske pistler fra kjøkkenbenken, Kjellermennesket og Pyroklastiske Straumdrag) og en bunke gode blogger fra folk jeg ikke kjenner, men liker godt (Ting jeg er interessert i, Syltegeek, Vindheimbloggen).
_____

18 kommentarer:

Didrik Søderlind sa...

Vi som har gleden av å kjenne deg lurer jo på hva du skal finne på som førtiårskrise. Harley? Tattis? Frelse? Kjønnsoperasjon?

Håper ikke det blir noe drastisk i alle fall, vi liker deg som du er!

Didrik Søderlind sa...

Jeg spør også litt fordi jeg har planlagt en førtiårskrise om halvannet år, og lurer på hva jeg skal satse på.

Arnfinn Pettersen sa...

Vel, jeg HAR anskaffet en Mac. Og levert den til reperasjon. Det er krise nok for meg.

Syltegeek sa...

Jammen, det er jo meg, jo!

Gratulerer med (snart) dagen! Jeg lurer også på hva slags krise du skal ha. Jeg nominerer en homøpatutdanning, at du lar håret gro og kjøper mangefargede sko.

Og at du kommer over det etter max et halvt år. Det får være grenser.

Arnfinn Pettersen sa...

Maren: Sannelig er det ikke deg, jo.

Nå er det det, at med min nåværende hårlengde, vil jeg, selv etter et halvt års manglende stuss,være nokså korthåret.

Jeg har på meg mangefarvede sko. Noen Timberland-greier til å traske i skogen med.

Og jeg drikker nok vann som det er.

Syltegeek sa...

En stor del av fritenking er jo å være kritisk, så det er klart vi forventer en skikkelig krise. Du kunne jo prøvd noen parykker? Og sukker, spiser du nok av det? Du må ikke forenkle homøpati til å bare handle om vann, vettu, sukker er også viktig.

Arnfinn Pettersen sa...

Maren: Næh, skal jeg gjøre noe fjollete, skal jeg bli druide. Noe som innebærer mer øl enn urtete.

Syltegeek sa...

Poeng. Det er tross alt din bursdag, og din krise, så du kan like gjerne gjøre noe moro.

Skjønt i følge en viss Cæsar var jo druideri mye pugging...

Arnfinn Pettersen sa...

Maren: I fravær av noen pålitelige kilder, velger jeg de som innebærer mest guinness.

Syltegeek sa...

Et klokt valg, om enn ikke særlig originalt.

Bjørn Are sa...

Siden alle straks kastet seg over jubilanten fremfor hans erklærte eksistensielle ønsker, er det kanskje på tide å avbryte med å følge opp, eller i hvertfall legge til, ett av sistnevnte sort.

Hvordan kan man få til en liste i en marg over siste kommentarer?

Misunner sterkt blogger som er oppsatt med det - har naboen vil jeg ha!

Martinbg sa...

Hey! Gratulerer med jubileum, lykke til med førtiårskrise, og takk for plassen i høyremargen.

svein sa...

Kombinasjonen druide og øl høres så lokkende ut at jeg - etter de to åra jeg nå trolig skal sitte i menighetsråd - kanskje slår følge.

Ellers skifta førtiårskrisa mi navn da jeg fylte 50, men innholdet var det samme: Blir jeg virkelig ikke til noe større i verden enn dette? Nå nærmer 60-årskrisa seg, og jeg ble ikke det.

Gratulerer med morgendagen!

Hjorthen sa...

Det er så lenge siden jeg basket med Blogspot at jeg ikke kan være til noe særlig hjelp dessverre. Men hvorfor ikke bare gå for WordPress og eget domene? Full kontroll, og bloggliste fikser du med en plugin?

Kjellermennesket sa...

For å skaffe deg en ekstra kolonne:

Gå inn på Utforming, deretter Rediger HTML. Har du peiling kan du selv redigere en ekstra kolonne i feltet med xml koding. Det kan jo ikke de fleste. Da kan man alternativt laste opp en mal i form av en xml-fil fra pc'en. (Egen knapp for dette). Javel, og malen finner jeg hvor? Søk på google, det finnes masse gratis maler der ute, feks her. På denne siden har du flere maler med tre kolonner. Last den ned på pc, deretter opp på Blogspot, tilpass og rediger som vanlig.

Eira sa...

Fancy bloggliste kan du få på Wordpress også: http://wordpress.org/extend/plugins/feed-reading-blogroll/

Og snartgratulerer med snartdagen!

Olve Hagen Wold sa...

Jeg har lagt til en ekstra spalte på min, det er ikke så vanskelig.

Baard Thalberg sa...

Anbefalt 40-årskirsemikstur er å ta dykkersertifikat og kjøpe ny Mercedes. Det første bekrefter at du tross alt er ung og sprek og det andre - velkommen blant oss gubbene.

PS: Har en bruktbil til salgs av probert tysk merke.(Hatt den i 6 år)