fredag 27. juni 2008

Den humanistiske mann

Kollega Didrik Søderlind (aka Skallmann) har vært på Humanist-kongress i Washington DC og skriver om sine erfaringer på Fri tanke. Jeg falt særlig for hans betraktninger om hva som kjennetegner den humanistiske mann:

[D]en amerikanske humanisten Matt Cherry skal spøkefullt ha foreslått at siden humanister ikke har ytre kjennetegn som kjortler eller turbaner, bør mannlige humanisters kjennetegn være barberte hoder. [...] Cherry tar feil, for det er lett å tro at de mennene man treffer på internasjonale humanistkonferanser har en uniformsattributt: høreapparatet.

Slike humanistkonferanser har nemlig vært preget av en overvekt av litt aldrende, professorale menn med lett støvete tweedjakker.

Tja, er det nå egentlig så mye bedre med hentesveis og skinnvest?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det skal skam sies at jeg i byline-bildet har på meg en tweedjakke, som er et pent og praktisk plagg (når det er kaldt). Men den sendes jevnlig til rens.

Arnfinn Pettersen sa...

Rens? Mener du at tweed-jakker må renses? Er det derfor jeg får så god plass på trikken om vinteren ...

Jeg tror nå du ville kledd skinnvest og hentesveis, jeg da.

Anonym sa...

Hentesveis er nok ikke helt min greie, men jeg vurderer en kombinasjon av hestehale, måne og gullkjeder rundt halsen jeg hører skal være populær hos damene.

Ellers har jeg et par lærbukser jeg ikke har brukt på rundt 10 år, men som jeg sikkert kan bruke som arbeidsantrekk. Det skal til mitt forsvar sies at jeg brukte dem med dressjakke, pensko og slips til.

Arnfinn Pettersen sa...

Var det et forsvar?

Anonym sa...

Ja. Hvis jeg hadde brukt lærbuksene til netting-singlet, ville det vært langt verre for mine omgivelser.

Arnfinn Pettersen sa...

Jeg er litt usikker. Dressjakke og skinnnbukse klæsjer som egg mot asfalten i mine øyne.