fredag 23. oktober 2009

Engleri englera

Det går litt for fort i mine tvilsomme svinger her jeg teller ned mot en lengre pappaperm. Det er så mye jeg skulle ha blogget om -- og så lite tid. Men litt sitering lar seg gjøre. For eksempel fra Trond Berg Eriksens kostelige omtale av engleboken til Märtha og forlagsredaktøren hennes:
Det er selvsagt ikke noe galt med smørblid, religiøs illusjonisme innpakket i pastellfarger. Man kan ikke kreve at alle englebarn skal ta verdens fortredeligheter inn over seg. Man kan heller ikke brutalt avvise intellektuelt ubemidlede personer som skriver en bok sammen med en forlagsredaktør. Når man i fødselsgave har fått den evne å kunne leve seg inn i hestenes følelsesliv, reklamen er prinsessens, ikke min, skulle det bare mangle at man ikke prøvde de samme evnene på sine medmennesker — så lenge de kan betale for seg. Det som gjør boken til pinlig lesning, er den patologiske selvopptattheten som metafysisk program og den tilhørende forakten for alle de mennesker som virkelig søker en mening med livet sitt, eller som har ordentlige problemer å stri med i den utvendige verden. Boken viser oss virkeligheten i et speilbilde som glinser av brunkrem og kunstig fuktighet.

... Selvsagt dreier prosjektet seg om penger, som det meste. Heller ikke det er det noe galt i. Men forfatterinnene er to halvvoksne jenter som, når det gjelder varene de selger, fremdeles vil leke butikk med knapper og glansbilder. Det er rett og slett for drøyt.
_____

3 kommentarer:

Virrvarr sa...

Har du sett på denne gjengen her? De bor i kommentarfeltet mitt 24/7, og de er visst butikk: http://spiritistene.blogspot.com/

Harald N. sa...

Synes anmeldelsen i sin helhet var inspirerende lesing, bare synd at de som kunne ha godt av å lære litt av det forfatteren poengterer mest sannsynlig vil tenke slik det vanligvis gjøres i det alternative miljøet. Nemlig at det bare er nok en "trangsynt og ignorant" person som "hater oss".

@virrvarr: likte måten vedkommende fra Spiritistforeningen engasjerer seg for et mer miljøvennlig verdenssamfunn. Å sende ut healende energi hørtes virkelig spennende ut, minner meg om et dataspill jeg spilte en del ut i tenårene. Der kunne man sende ut helbredende energi til sårede soldater. Jeg brukte alltid juksekode slik at jeg hadde evig healerenergi. :-)

Asbjørn Dyrendal sa...

Virrvarr: Er det virkelig seriøst ment?

Jeg har hatt "dem" på bloggen også under minst to navn (samme IP, samme atferd) og jeg hadde bestemt meg for at det var litt arti-'trolling. Og syntes dermed i grunnen det var smått festlig.