mandag 26. november 2007

Aller eklest

I den mangslungne verden som er norsk kristenhet, stiller Svein Magne Pedersen i en helt egen divisjon i ufyselighet. Han blander en trosmatematikk fra karismatikken på sitt mest ubehagelige (hvis du ikke blir frisk, er det fordi du ikke tror sterkt nok på rett måte) med en gladkristen fremtoning som er genuint motbydelig. Og det tror jeg at jeg har store deler av norske kristne med meg på.

I anledning et TV-program jeg heldigvis ikke visste om og derfor slapp å se, har Vårt land arrangert nettmøte med ham. Vær dog advart: Finn frem bøtte før dere klikker på lenken.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Unektelig ekkelt, men med et snev av kitch og ganske komisk også, dog av den utilsiktede sorten. Minst like ekkel er Sissel Halden som vil sekularisere Teologisk fakultet. Snakker om paralelle samfunn....Og dette er fullstendig uten kitch og ufrivillig komikk. Sekulær presteutdannelse, ehr? Hva med å foreslå sekulære koranskoler i samme slengen? Jeg tipper ekstremt mye øl på at tanken aldri har streifet fru Halden.
Bård

Anonym sa...

Jeg vil foreslå at du leser saken en gang til: Halden vil ikke ha presteutdanning på universitetet i det hele tatt.

Det hun i praksis sier, er at TF kan beholdes hvis de blir religionshistorikere.

Anonym sa...

Jo, jeg ser du har rett, gikk altfor fort frem her ja.
Allikevel irriterer denne ensidige avkristningen meg. Det føyer seg pent inn i den tøysekristne tradisjonen, en sånn kristenhet som de velutdannede og politiske korrekte på Vindern kan tåle uten å sette rødvinen i vrangstrupen. Se presteutdanning og annen metafysikk, den bør gå i skammekroken, for på Blindern er det de empiriske, rasjonelle vitenskapsdisiplinene som regjerer, slikt som sosialantropologi, psykologi og religionshistorie.

Anonym sa...

At Pedersen er en ekkel sleiping er nå så. Jeg synes det er verre at NRK sender et så hinsides ukritisk program om ham og kaller det en "dokumentar". Det ble flere ganger gjennom programmet snakket om å "vise en helbredelse på TV" - men programmet inneholdt ikke en eneste dokumentert helbredelse, bare folk med udefinerte plager som i intervjuer umiddelbart etter håndspåleggelsen sa at de akkurat da hadde litt mindre vondt enn de pleide. Det ble i ett tifelle påstått at en ung kvinne hadde fått rettet på at det ene benet var litt lengre enn det andre - men så vi noen før og etter-røntgen-bilder som viste det? Surprise surprise: det gjorde vi ikke nei.

Og forøvrig er sosialantropologi, psykolog og religionshistorie noen størrelsesordener mer empiriske og rasjonelle enn teologi.

Anonym sa...

Anonym sa: "Og forøvrig er sosialantropologi, psykolog og religionshistorie noen størrelsesordener mer empiriske og rasjonelle enn teologi."

-Sosialantropologien rasjonell, sa du? Slik som det presenteres her?:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/11/26/519273.html

Jeg ser bare den politisk instinktive metode her.

Arnfinn Pettersen sa...

Roooooolig nå. Hvordan ble dette egentlig en debatt om sosialantropologi og islam? Innlegget handle altså om Svein Magne Pedersen. Følgende lenke leder til en god kommentar fra kristent hold:

http://www.skepsis.no/blog/2007/11/geskjeftig_helbreder.html#more

(OK, så er det Bjørn Are på Skepsis-blogen. Men den blir ikke dårligere av det.)

Anonym sa...

Det bare ble sånn!

Arnfinn Pettersen sa...

Det blir gjerne det. Debatten kan med full legitimitet fortsette under neste post.

Anonym sa...

Kjære Anonym, Anonym og Anonym(?), kan dere ikke lage dere PSEUDonymer, slik at det er enklere å skille mellom dere. Sånn som jeg har gjort.

:)