onsdag 9. april 2008

Såpekassen

En litt lite velvillig omtale av siste nummer av Humanist på et internt diskusjonsforum, gjorde at det gikk opp for meg at det denne bloggen mangler er en såpekasse.

Som bloggere flest, er det jeg som setter agendaen på min egen blog, eventuelle kommentarer kommer stort sett som en reaksjon på disse. Det gir lite rom for initiativer fra leserne.

Derfor: En såpekasse - der dere, kjære lesere, kan kommentere hva dere måtte ønske om meg, Humanist, denne bloggen, Human-Etisk Forbund og andre beslektede temaer som dere måtte føle for å si noe om. Denne vil være permanent lenket til langt oppe i høyremargen.

Såpekassen vil fungere som et vanlig kommentarfelt. Skulle det dukke opp særlig interessante diskusjoner, vil jeg henvise til dem i en egen post.

Her som andre steder, anmodes dere om å føre et moderat dannet språk og begrense mengden invektiver.

3 kommentarer:

Lord Bassington-Bassington sa...

Du skriver aldeles for lite om hunder.

Hans-Christian Holm sa...

Nå blei jeg jo mest av alt nysgjerrig på hva det var for lite velvillig omtale av Humanist som kom fram på det interne forumet. Gjaldt det bare siste nummer, eller bladet generelt? Gikk det på at bladet blir vel mye Bjørn Are Davidsen, at temaet religionskritikk stort sett blir behandla i form av kritikk av religionskritikere, at kritikk av konspirasjonsteorier kanskje ikke engasjerer så veldig mange humanister/ateister (men det engasjerer jo Davidsen ...), eller hva var det det gjaldt?

Forøvrig syns jeg det er fritanke.no som trenger et diskusjonsforum, ikke denne bloggen. En blogg er ikke så veldig godt egna til diskusjoner rundt annet enn enkeltvise bloggposter av bloggeren sjøl. Hvordan hadde du f.eks. tenkt at det skulle se ut her? Én kjempelang diskusjon uten trådinndeling under denne ene posten?

Arnfinn Pettersen sa...

Bassington-Bassington: Voff.

Hans-Christian: Det var to ting. For det første er vedkommende klart mer begeistret for Dawins enn meg. Så det var en generell klage over skjevheten i fremstillingen, hvilket jeg forsåvidt har forståelse for. Og ja, Bjørn Ares navn ble nevnt.

Det andre var min omtale av Damian Thompsons bok, som han anser som alt for velvillig, ettersom jeg ikke går til felts mot Thompson fordi han er katolikk.

Personlig er jeg fornøyd med at Fri tanke ikke har et debattforum. Jeg synes den kler en avisform, med en debatt-seksjon for de som ønsker å ytre meninger og uten kommentarfeltene som gjør for eksempel Dagbladet til en lekegrind for de som synes steinalderen var hakket for dannet.

Hva såpekassen angår, er den ikke tenkt som et diskusjonsforum, kun som en mulighet for de som måtte ønske å ytre noe som nettopp ikke finner naturlig plass under mine poster.

Og ja, ettersom jeg ikke har noe annet enn et kontinuerlig kommentarfelt til rådighet, blir det nødvendigvis én pågående rekke av kommentarer. Jeg er mindre sikker på hvorvidt den blir så lang. I den grad det vil pågå interessante diskusjoner her, vil jeg som nevnt gjøre oppmerksom på det i en egen post.