onsdag 17. september 2008

Aftenbladet får kjeft

Denne saken i Journalisten gledet mitt hjerte. Ikke bare fordi Stavanger Aftenblads journalist Kristin Aalen får pepper av kolleger for å ha kolportert noen av de mest tøvete påstandene om 9/11.

Heller ikke bare fordi den har noen hylende morsomme øyeblikk, som dette:

[Gro Holm, nyhetssjef i NRK] mente det var rimelig å omtale konspirasjonsteoriene, slik også NRK og flere medier har gjort, men at presentasjon av så ytterliggående teorier om sammensvergelser krever at redaksjonen selv tar stilling til primærkildene.

Aalen understreket på sin side at nettopp fordi hun kom fra en regionavis, hadde hun ikke ressurser til å gå etter primærkilder.

Hvilket var, eh, betryggende.

Det skyldes ikke en gang (selv om det er gledelig) at Aftenbladets nettredaktør Sven Egil Omdal får pepper for å ha latt Aalen utfolde seg i fri dressur på nettet, etter at avisens sjefredaktør, Tom Hetland, hadde nektet henne å leke i papiravisen. (Og jeg kan ikke si at jeg er så imponert over Hetland. Han er i siste instans ansvarlig for det som publiseres på nettet også.)

Saken gledet meg først og fremst fordi det i kommentarene lenkes til to kritiske artikler om 9/11-konspirasjoner. Én i Fri tanke og én hos Skepsis. To publiseringskanaler hvor jeg har bidratt til å utforme den redaksjonelle profilen og som har vært blant de som har markert seg klarest mot det konspirasjonsteoretiske vrøvlet.

Hm, drikke en kopp kaffe og bade i litt selvtilfredshet høres ut som en god plan ...

Ingen kommentarer: