tirsdag 13. mai 2008

Vaksinetrøbbel

Har jeg skrevet noe om hva jeg mener om vaksinemotstandere, nei, unnskyld, vaksineskeptikere, her på disse sidene? Ikke det? Det er antagelig like greit.

Skepsis' blog melder om et nytt meslingeutbrudd i Sveits og Østerrike, med en forgrening på fire utbrudd i Norge. Og det er ingen premie for å gjette at de er tilknyttet Steinerskolene.

En ting er at disse menneskene utstetter sine egne unger for en sykdom som er potensielt meget farlig, en annen sak er at de undergraver hele det flokkvaksineprinsippet som ligger til grunn for moderne vaksinasjonstenkning og som er til for å beskytte de som er så svake at de ikke tåler å få vaksinen. Jeg har ord for hva jeg mener om det, men jeg skal beskytte de tandre blant mine lesere for dem.

Kanskje elevene har en grunn til å føle seg utrygge, eller hva fru Gahr Støre?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg gikk selv på steinerskolen en gang i tiden, selv om det er blitt en stund siden. Nå vet jeg lite om hvordan vaksineopplegg fungerer, men jeg fikk da i hvert fall alle jeg skulle ha dengang. Så hvorfor skulle ikke elevene få det nå også? Det burde de da, er det foreldrene som bestemmer det?

Arnfinn Pettersen sa...

Det er selvsagt foreldrene, ikke skolene, som bestemmer dette. Men blant en del mer ideologiske steinerianere, er det stor skepsis til blant annet meslingvaksine. Utbrudd av sykdommer som de fleste barn er vaksinert mot, skjer derfor stort sett blant elever på steinerskolene.