torsdag 4. oktober 2007

Hvor mange bud?

Jeg er noe usikker på om verden egentlig trenger en tegnefilm-versjon av fortellingen om Moses og de ti bud, men ingen har spurt meg, så den amerikanske premieren er 19. oktober.

Men hvordan går det egentlig med de ti der borte? Ikke så bra, fastslår Vårt land, med henvisning til en undersøkelse som viser at kun 60 prosent av spurte amerikanere vet at "Du skal ikke slå i hjel" er blant dem.

Før dere faller sammen i hysterisk fnising over hvor dumme amerikanere er, en sport Den Tvilsomme er veldig lei av (og hva er forøvrig delstatshovedstaden i Florida?), kan dere teste dere selv, på filmens nettsider.

Den Tvilsomme er altfor blyg til å avsløre sin egen score.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Med min religiøse bakgrunn vart eg ikkje overraska over ein kjapp full pott på morgonkvisten.

Det er forsåvidt veldig vanskeleg avogtil å ikkje mase om kor dumme dei er på andre sida av andedammen, for dei legg slik opp til det for tida... men ein gjer jo sitt beste for å beherske seg, og respektere våre kulturelle forskjeller.

Eg personleg ser fram til ein teiknefilm om dei 10 bud... den må då vere betre enn Prinsen av Egypt og dens fortia anti-semittiske undertoner ;-)

Arnfinn Pettersen sa...

Mindre enn ti ville da også være, eh, synd. Hva er egentlig den gale mullahens religøse bakgrunn?

Selvsagt finnes det dumme amerikanere. Mitt poeng er at man har lett for å bruke statistikker av typen "syv av ti amerikanere tror Norge er hovedstaden i Sverige" som eksempel på hvor dumme de visstnok er. Derfor mitt spørsmål om hva som er delstatshovedstaden i Florida. Eller i staten New York for den saks skyld.

Anonym sa...

Er det Tampa som er det i Florida? Eg anar ikkje, men det ville vere passande trur eg... eller ein annan tilfeldig sump.

Mullahen var oppdratt i ein kristen heim og hadde eit personleg forhald til han der jesuskaren før han tok til seg Koranen. Men som med alt anna, så finnes det ein alternativ soge:

Du skjønner... avogtil, når eg låg for meg sjølv om natta som ung mann, så kom Gud til meg... og han tok på meg. (Fritt knabba frå Richard Pryor, RIP)

Arnfinn Pettersen sa...

Rett svar er Tallahassee. Og for New Yorks del Albany.

Anonym sa...

Alt du veit, Arnfinn ;-)

Arnfinn Pettersen sa...

Ja, jeg er meget vis. Muligens.

Tallahassee har lenge vært standardspørsmålet mitt hver gang noen gjør narr av amerikaneres geografi-kunnskaper. Albany må jeg tilstå at jeg måtte sjekke. Alt jeg husket, var at det ikke er New York.

Og hvilke fem amerikanske stater har forøvrig kyst mot Stillehavet?

Anonym sa...

Har dette blitt ein geografi-quiz no? Eg trur eg må flykte for det er eg særs dårleg i (sjølv om eg klarar å plassere både Palestina og Irak på kartet).

Men stillehavet... då snakkar vi iallefall California og Washington, og alt som ligg i mellom. Gjer vi ikkje? ;-)

Arnfinn Pettersen sa...

Nja. Alt som ligger mellom Washington og California er forsåvidt Oregon, men det er en god begynnelse. Og det er nesten et lurespørsmål, ettersom de to siste er Hawaii og Alaska.

Men poenget er tatt og Drillo-tendensene tones for øyelikket ned.

Anonym sa...

Hihi, Oregon var det, ja... eg burde ha hugsa det. Eg har tross alt rast gjennom staten med smuglarvarer. Akk den gale ungdommen ;-)