onsdag 3. oktober 2007

Sympati med englene

Den Tvilsomme er hel tilbake fra Polen. Unge Søderlind ble vel giftet bort og vi andre gjorde et hederlig forsøk på å spise oss i hjel. Polsk mat, polske porsjoner og polske priser er en farlig kombinasjon for en så lettpåvirkelig person som meg.

Vel tilbake er engledebatten i god gang - nok en gang. Og dette hadde jeg aldri trodd at jeg skulle sette på skjerm, men min sympati er helt og holdent med Märtha.

Boksaken dreier seg om et opplagt misbruk av prinsessens navn og bilde, i rendyrket kommersiell hensiktet. Den eldre Staffs forsøk på å gjøre dette til en ytringsfrihetssak, er direkte patetisk. Det samme er Trygve Hegnars forsøk på å bedrive tankelesning for å redegjøre for hennes motiver.

Märtha kom ikke nettopp heldig ut av sommerens engledebatt; særlig tok hennes sutring over pressen seg dårlig ut. I denne sammenheng er det uvesentlig. Også kongelige har krav på beskyttelse mot slik misbruk.

Så kan man alltids diskutere om hun burde hevet seg over saken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Englene: Fornuftige tanker, i motsetning til endel annet som blir uttrykt i denne saken. Så litt på Holmgang i går, og trodde det var Hallo i uken...

Apropos mat i øst: Husker ellers engang jeg var gjest i vestre Russland og gjorde store øyne da jeg fikk en toppet tallerken spaghetti med en halv kylling oppå - til frokost. Jeg spiste opp, men vertskapet lurte også på hvorfor jeg ikke tok for meg av brødmaten og grøten i tillegg.

Deerstalker sa...

Og ikke før har Den Tvilsomme gitt sin støtte til Märtha, så går hun hen og legger seg ut med et av tidens fremste tabuer. Tilfeldig?