onsdag 19. november 2008

Orgasmen som gud?

Sex, religion, dårlig smak og enda dårligere argumenter. Kan Dagbladet annet enn elske Orgasmens Madonnas kirke? Bare hør:

Den svenske kunstneren Carlos Bebeacua har en tro utenom det vanlige. Han er selvutnevnt kardinal i Orgasmens Madonnas kirke i den svenske byen Lövstad.

- Orgasmen er en gave som kommer fra oven, og som er verdt å dyrke, hevder han.

Det er unektelig ganske søtt. Men ved nærmere ettersyn (også kjent som å klikke på Dagbladets lenke til Kvällsposten), viser det seg å være dørgende kjedelig:

Kyrkan har bara prästinnor och deras skrift kallas orgasmens katekes. Det enda budet inom tron heter sexbudet.

– Det är att göra det man vet är riktigt och bra, säger Carlos Bebeacua.

Under ceremonierna läser prästinnorna upp dikter och man kan äta frukt och dricka juice. Sex är inte i fokus, men det verkar inte heller vara förbjudet.

– Det har aldrig hänt. Jag vet inte hur vi skulle reagera om det händer, säger Carlos Bebeacua.

"Gjør hva du vet er riktig og bra skal være hele loven", minner meg om et eller annet, men det er liksom noe som mangler ...

Så - orgasmen som gud? Nei, jeg tror ikke det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har undervist litt i Orgasmens Madonnas kirke, med utgangspunkt i Mikael Rothsteins "Gud er (stadig) blå."

Det mest tabloid fengende er unektelig navnet. Ellers er det lite å heve øyenbrynet over. Enn mindre andre deler av kroppen.

Even Gran sa...

Nå skinner ordet "orgasme" mot meg fra Fritanke.nos forside, og du anklager meg for å være tabloid?? (ja, og jeg klikket meg selvsagt inn...) ;-)

Anonym sa...

Jeg fatter ikke at man skal behøve å lage seg slike unnskyldninger for å ha sex. Eventuelt; er dette en fili vi ennå ikke har satt navn på, hvor man tenner på sakralisering av sex?

Tabloid eller ei. Jeg kjenner at jeg blir så innmari trøtt av slike oppslag. Zzzzzzzz...

Arnfinn Pettersen sa...

Sakrofili?

Og ja, det er ganske kjedelig, men på en veldig fascinerende måte.

Og Even: På seg selv skal man kjenne andre og alt det der ...

Mallpunk sa...

Og forøvrig kan man gjøre som man vil! *nynne*