tirsdag 25. november 2008

Mer rasisme om igjen

Jeg kommenterte for vel en uke siden en sak i VG, der de omtalte en økning i rasistiske hendelser i USA, under overskriften "- Rasismen øker etter Obama-seier". En overskrift det ikke var grunlag for i selve saken. Hvilket var mitt poeng.

Nå later det til at NTB har oppdaget de samme kildene som VG. Eller i det minste Mark Potok ved Southern Poverty Law Center. De har laget en sak som i innhold er en slags kortversjon av VGs artikkel. Og som nå ligger på VGs nettsider. Overskriften er "- Mer hatkriminalitet i USA etter valget", en påstand det er dekning for i saken.

Men selve saken inneholder nesten ikke noe nytt og kun et eksempel som ikke også er i VGs egen sak. Den var forøvrig basert på en artikkel hos Associated Press, som de forbilledlig lenket til. NTBs sak lenker ikke til noen, selv om VG har lagt inn lenker til egne saker. Deriblant sin egen sak om akkurat det samme.

Det hele er i grunnen mest merkelig, men reiser et par spørsmål: Leser ikke NTBs journalister VG? Og: Leser ikke VGs nettansvarlige sine egne nettsider?

11 kommentarer:

Anonym sa...

kyss deg bak!!! muslimer er de nye rasistene

Anonym sa...

Wow, for en kommentar!

Ikke bare var det anonymt, det inneholdt ukvemsord og grove anklager mot muslimer.

En høyere treenighet av internett-argumentasjon! Lyrisk!

Arnfinn Pettersen sa...

Ja, nei, vel, øh, hva skal jeg si?

Anonym sa...

Du skal bøye deg i støvet! Denne bør rammes inn og henges på veggen.

Anonym sa...

Apropos rasisme, hadde vært interessant om du hadde blogget litt om Schenkenberg(hetern det,tro?)-rettssaken som pågår nå.

Og du, Anonym #1, folkeskikk!!

(Burde ikke vært åpent for anonyme å kommentere ;) )

Anonym sa...

Jeg kjenner flere muslimer som ikke er rasister. Betyr det at jeg må ta en Dawkins og erklære at de ikke er ordentlige muslimer?

Anonym sa...

Snirkelsnorkel: Du er en typisk naivist. Klart de er rasister, de er bare slu. Har du aldri hørt om Taqiyya?

ViggoStrømme sa...

Til de av dere som fnyser (til og med fniser) av antydninger om muslimsk rasisme eller lignende herligheter, så kan der være verdt å se på disse linkene:

http://pewglobal.org/reports/display.php?ReportID=262


http://www.religiousintelligence.co.uk/news/?NewsID=3350




Dette er selvsagt ikke til forringelse for vår egen hjemmeavlede rasisme, som putrer og koker som den alltid har gjort. Vi har gjort vår skjerv for å utrydde folk vi ikke liker.
Men jeg lever i den reaksjonære og umoralske forestilling om at rasisme er et relativt tidløst og universellt fenomen. Jeg tror altså ikke, skam meg, at rasisme er en europeisk innovasjon, funnet opp av den forferdelige vestlige sivilisasjonen som avløste Rosseaus berømte naturtilstand.
For eksempel tror jeg at ottomanene var svært rasistiske. At araberne brygget på ideer om å gasse jøder i Palestina og at fundamentalistiske mullaher i Birmingham, Leicester og London står på talerstolen i moskeene sine og spytter ut en type rasisme som ville fått Goebells til å hoppe i stolen. Om dette har noe med Islam å gjøre eller om vi må sverge til Dawkins for å finne en forklaring må vel være opp til om vi mener at religion har en siste instans eller ikke.
Jeg tror ikke på det romantiske mantraet at alle religoner er likeverdige og gode. Tvert imot er de fleste religioner idiotiske og kan gi legitimitet til all verdens faenskap, også rasisme. Selv setter jeg islam ganske langt nede på lista over dumme, og onde, religioner.

I tillegg tror jeg at Europa er verdens minst rasistiske verdensdel, akkurat nå. Det er et resultat av opplysningstiden, som noen av dere vil slukke til fordel for nyreligiøsitet og avsekularisering.

Så det så.

Arnfinn Pettersen sa...

Viggo: Hvem er "noen av dere" i denne sammenheng. Jeg tror jeg jevnt over er enig i alt du skriver her. Men den opprinnelige posten handlet om noe helt annet. Og kommentaren som gav opphav til en del oppgitte betraktninger var holdt i en en smule ... udannet tone.

ViggoStrømme sa...

Du ja. Du er jo alltid enig i alt jeg skriver. Det er jo ingen hemmelighet. Det er de andre jeg snakker om. Det hemmelige brorskapet.

Du har rett i at posten min var på siden, men den passet godt inn, syns jeg, siden alle kommentarene er på siden.

Ellers er det vel ikke så farlig om noen ber andre om å kysse seg i baken, akkurat. det er nesten søtt oppi all den blytunge politikken. Udannet og udannet, fru Blom.

Og helt på tampen: Det hadde sneket seg inn en skrivefeil (hva!!???) i teksten min. islam står nemlig ganske høyt oppe på lista mi. det var det det skulle stått. men det er hadde du vel allerede gjettet.

Anonym sa...

well well...I will not be surprised if those racist white people in America have their origin from Norway. Apart from Ireland, Norway is the second biggest immigrant groups that went to America, running away from poverty etc etc etc.....We all know about them..... Bring them on, they will fall just like the others..